Demokratin fungerar

I juni 2009 var jag på min första centerstämma. Där lade jag fram två förslag till stämman och fick igenom båda. Ett av förslagen handlade om att staten som ägare i företag måste ge tydligare ägardirektiv vad gäller miljöpolicy. Jag tog Vattenfall som ett tydligt exempel. Att Vattenfall har hög svansföring i Sverige vad gäller att leda utvecklingen inom miljö och hållbar energi. Att samma företag beter sig som värsta miljöboven i nästa andetag i t ex Tyskland borde vara helt oförenligt med god styrning och de mål staten sätter för sina företag. Nu har Alliansregeringen i en proposition förtydligat Vattenfalls uppdrag. Förslaget innebär att Vattenfalls uppdrag ska vara att generera en marknadsmässig avkastning genom att bedriva energiverksamhet så att bolaget tillhör ett av de bolag som leder utvecklingen mot en miljömässigt hållbar energiproduktion.
Jag är glad och stolt att ha varit en liten bidragande orsak till att världen blir lite bättre. Jag och alla de delegater på stämman som röstade igenom förslaget! Centern är och förblir en kraftfull röst för miljön på alla områden.
Centerpia

Kommentarer
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

/cheer Pia!

2010-03-23 @ 14:56:02
URL: http://lakonism.blogspot.com/
Postat av: tinpia

:-D

2010-03-23 @ 14:58:08
URL: http://tinpia.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0